آموزش محیط زیست
هانیه خدادادی تیرکلایی؛ عصمت رسولی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی در دوره متوسطه دوم است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان مازندران به تعداد 11024 نفر (5692 مرد و 5332 زن) است. نمونه پژوهش شامل 360 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم است که به روش نمونهگیری خوشهای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته برساختگرایی اجتماعی دارای 23 گویه با مقیاس پنجدرجهای لیکرت تنظیمشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از پایایی مرکب استفاده شد که دارای وضعیت مناسب و قابل قبولی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی در تبیین الگوی برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی مؤثر هستند و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. برنامه درسی اخلاق محیطزیستی مبتنی بر برساختگرایی اجتماعی موجب میشود تا دانشآموزان بهگونهای فعال درگیر شوند؛ همچنین روی تفکر و درک بهجای به خاطر سپاری صرف متمرکزشده و عملکرد بهتری داشته باشند. درواقع با استفاده از این رویکرد، فعالیتهای یادگیری اساسی در بستر دنیای واقعی در طبیعت رخداده و سازندهگرایی دانشآموزان برانگیخته میشود.
آموزش محیط زیست
محبوبه اسکندری راد؛ عصمت رسولی؛ وحید فلاح
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین طراحی الگوی برنامه درسی یادگیری خدماترسانی با تأکید بر اقتصاد سبز برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این پژوهش در زمره تحقیقات کاربردی میباشد که با روش تحقیق کیفی-کمی انجام شده است. بر این اساس با مصاحبه خبرگان الگویی، برای یادگیری خدمات رسان با تأکید بر اقتصاد سبز استخراج شد؛ سپس از نظر معلمان علوم دوره اول متوسطه اعتبارسنجی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان علوم دوره اول متوسطه شهر ساری که تعداد آنها 630 و با استفاده از جدول مورگان 238 معلم به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از نرمافزار اطلس تی آی و در بخش کمی از نرمافزارهای اسپیاساس و لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد عنصر یادگیری خدمات رسان دارای مؤلفههای بازسازی اجتماعی، آموزش سواد اجتماعی و کنش اجتماعی و عنصر اقتصاد سبز دارای مؤلفههای حملونقل پایدار، انرژی تجدیدپذیر، سلامت محیطی، ساختمانهای سبز، مدیریت آب، مدیریت پسماند است.